Vores Samling

Gennem tiden har Danmark set bilmuseer og -samlinger i mange størrelser, typer og former, men blandt de offentligt tilgængelige er Erik Haanings bilsamling den største familieejede her til lands, og tilmed en af de ældste.

Det er dog ikke kun alderen og størrelsen, der gør samlingen speciel – det er passionen og filosofien bag. Erik Haanings fokus er og har altid været på det tidstypiske, på diversiteten, og på bilernes betydning for historien, for samfundet og for kulturen.

Dette har gennem mere end 60 år været fundamentet under Erik Haanings bilsamling, og den er med åbningen af Haaning Collection i Bagsværd gået i arv til næste generation samtidig med en flytning, et navneskifte og en markant udvidelse af samlingens publikumsrettede aktiviteter og tilbud.

For Haaning-familien er perspektiv og historie vigtige elementer at tilføre bilerne, og samlingen er derfor tilført supplerende elementer som knallerter og motorcykler, autohotel, bilsalg og et kommende værksted, så I som besøgende kommer herfra med mere end I forventede.

Erik Haaning har samlet biler, men i endnu højere grad samlet modelbiler.

Så mange, at han - trods der blev bygget en 270 kvm stor væg med plads til 11.000 biler - måtte sortere ca. 1000 biler væk for at der kunne blive plads til dem alle.

De første

60 år

Slutningen af 1800-tallet var præget af markante industrielle og teknologiske fremskridt, hvoraf mange stadig ses og finder anvendelse i dag. I flæng nævner vi Eiffeltårnet, fingeraftrykket, røntgen, Winchester-riflen, aspirin og Zeppelineren. Den første halvdel af det 20. århundrede var historisk også en voldsom tid med Titanic’s forlis, den spanske syge, Wall Street krakket og den store depression samt to verdenskrige og atombomben. I lille, lykkelige Danmark er vi heldigvis bedst til at huske fremskridt som elektrisk lys, cykler, biler, radio/tv, telefon, Storm P. og Matador-spillet.

På bilfronten opfandt Karl Benz verdens første bil i 1886, og Henry Ford fulgte trop med sin Ford T. Bilen havde fået en flyvende start, og i de sidste 10-15 år op til 2. verdenskrigs start lanceres ikoniske biler som Bugatti Royale, Fiat 500 Topolino, Citroën Traction Avant, Volkswagen type 1 og den firehjulstrukne Jeep.

I de første år efter 2. verdenskrigs afslutning har hele verden travlt med at gøre livet, tilværelsen og samfundet godt igen.

Befolkningen vil underholdes og beriges, og kulturpåvirkningen fra USA er tydelig i form af kulørte blade som Det Bedste og Anders And, nye typer husholdningsapparater og ny forbruger-elektronik.

Efterkrigstiden er en dramatisk periode, hvor genrejsningen efter krigen bl.a. kommer til udtryk i bilens rolle i et samfund i udvikling. Trenden i bilers størrelse og udseende er meget bred, og strækker sig fra fornuftige Folkevogne til dominerende Dollargrin. Bilerne fra efterkrigstiden kommer i mange former og størrelser, fra Fiat 500/600 til Chevrolet Corvette, fra Morris Minor til Citroen DS, fra Saab 92/93/95 til Mercedes-Benz 300 SL og fra Citroen 2CV til Volkswagen T2.

Efterkrigstiden

For første gang siden 2. verdenskrig mærker hele verden for alvor positivitet, vækst, fremgang og udvikling. I Danmark såvel som i mange andre lande, ses højkonjunktur, fuld beskæftigelse, stigende velstand og udbredt velfærd, og det er fundamentet under det, som mange enten husker eller blot kender til som de glade 60’ere.

Det stigende antal biler i samfundet og det hastigt udbyggede vejnet gør, at bilen bliver brugt af flere til mere, bl.a. bilferier. Derfor sker der i dette årti et regulært kvantespring inden for bilverdenen indenfor bl.a. bilernes fart, sikkerhed og komfort. Det er i den forbindelse nærliggende at nævne bare nogle af de få ikoniske biler fra denne æra, nemlig Morris Mascot, Jaguar E-type og Ford Mustang – biler, der på deres helt egne individuelle måder udtrykker og forstærker tidsånden.

De glade

60’ere

70’erne

70’erne er et noget broget årti, hvor lav økonomisk vækst og langsom udvikling eksisterer side om side med disco-musik, kollektiver, fri abort og ligestilling. Ude i den store verden må præsident Nixon gå af pga. Watergate-skandalen, ABBA og Saturday Night Fever sætter folkestemningen, mens vi herhjemme oplever mange år med varme somre og kolde vintre, og Margrethe II bliver dronning.

Efter den fantastiske udvikling bilerne gennemgik i 60’erne, er 70’erne ret beset en halvkedelig periode. Lav økonomisk vækst og arbejdsløshed fører til billige og fornuftige biler, som holder samfundet kørende til små penge. Som tidstypiske tegn fra perioden, er det værd at nævne biler som BMW 3-serie, Fiat 127, Ford Cortina og Honda Civic, såvel som Renault 5, VW Golf, Volvo 240 og Skoda 105. Det hele handler heldigvis ikke om fornuft, hvilket biler som BMW 2002 Turbo, Lamborghini Countach og Porsche 911 Turbo er eminente eksempler på.

Samfundet er præget af yderpunkter i form af udvikling, tragedier, sejre, innovation og forandringer, og menneskeheden begynder at se bagsiden af medaljen i forhold til det det moderne liv.

Antallet af biler på kloden fordobles fra 500 mio. i 1986 til 1 mia. i 2010, og vokser til 1,4 mia. biler i 2020, hvilket viser bilens enorme samfundsmæssige betydning såvel som byrde.

Samme vanvittige fart er der på den teknologiske front, hvor innovationer og landvindinger stiger eksponentielt hvert eneste år. Hvis vi skal fremhæve nogle biler, der er karakteristiske for denne æra, er det oplagt at tegne lidt yderpunkter op. Fornuften og mådeholdet råder i biler som SMART og VW Up, teknologien får 4 hjul med Toyota Prius og Tesla, der er fri leg for Golf GTI og Mazda MX-5, og ekstremerne slippes løs i svenske Koenigsegg og genfødte Bugatti med deres Veyron.

Haaning Collections bilsamling spænder meget vidt, lige fra samlingens ældste bil, som er en 1:1 genskabelse af verdens første bil; en Benz Patent Motorwagen Model I, og til den nyeste i form af en Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport. 

Dette vandrette aldersmæssige spænd, suppleres i samme grad af den lodrette typemæssige dimension, med alt fra hverdagens enkle og folkelige Citroën 2 CV til den festlige og sjældne Lamborghini 400 GT.

Indenfor disse markante yderpunkter er Haaning Collection kendetegnet ved primært at bestå af en fin blanding af hverdags- såvel som liebhaverbiler, der beskriver de forskellige perioder gennem bilen historie. Det er med andre ord biler, som de fleste mennesker kan relatere til – direkte eller indirekte.

Et andet unikt kendetegn ved samlingen er, at langt de fleste af bilerne, motorcyklerne og knallerterne kan starte og køre, og der arrangeres nogle gange kørsel i bilerne. 

Eksempler på samlingens mangfoldighed er gårsdagens hverdagsbiler som fars Fiat 127 fra 1978, oldefars gamle Ford A Victoria veteranbil fra 1931 eller fætters første VW Golf II GTI fra 1986. 

Liebhaverbilerne spænder lige så vidt fra den klassiske første generations Chevrolet Corvette fra 1958 til den legendariske drengedrøm af en Lamborghini Countach fra 1984. 

De klassiske motorcykler som BSA, Bultaco, Indian Chief og ikke mindst den danske Nimbus er også en del af samlingen, og knallerter som PUCH og Velo er ligeledes ikoner, som fanger folks opmærksomhed og vækker minder. 

Gæsterne kan afslutte besøget ved at falde i svime over den enorme og farvestrålende modelbils-samling, der står flot udstillet inde i en specialdesignet glasvæg med lys.

Nutiden

For Haaning-familien er perspektiv og historie vigtige elementer at tilføre bilerne, og samlingen er derfor tilført supplerende elementer som knallerter og motorcykler, autohotel, bilsalg og et kommende værksted, så I som besøgende kommer herfra med mere end I forventede.